Întrebări și informații de specialitate
Ce documente sunt necesare pentru efectuarea analizei de risc?
Pentru efectuarea unei analize de risc în domeniul securității fizice, vor trebui puse la dispoziția evaluatorului următoarele documente legale și administrative:
- Actele firmei: certificatul de înregistrare, certificatul constatator și alte autorizații legale.
- Documente care confirmă dreptul de folosință asupra imobilului.
- Schițe, planuri topografice și cadastrale.
- Contracte pentru serviciile de pază, monitorizare și intervenție, precum și pentru mentenanța și reviziile tehnice ale echipamentelor.
- Proceduri și instrucțiuni referitoare la acces, securitate și mediu.
- Organigrama structurilor de securitate și lista personalului cu atribuții în domeniul securității fizice și a informațiilor.
- Planul de management al riscurilor și planul de instruire al angajaților.
Cine are dreptul legal să întocmească analize de risc la securitatea fizică?
Analizele de risc în domeniul securității fizice nu pot fi făcute decât de către specialiști acreditați și înscriși în Registrul Național al Evaluatorilor de Risc la Securitatea Fizică.
Aceștia pot desfășura activități în mod independent sub forma unor societăți comerciale, persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale sau ca angajați în cadrul unor astfel de entități.
Pentru a avea garanția alegerii unui partener de încredere, este recomandabil să iei în considerare câteva aspecte esențiale, printre care:
- Experiența în evaluarea riscului specific pentru tipul de spațiu pe care îl gestionezi: birouri, depozite, unități de producție etc.
- Numărul de analize de risc anulate de către autoritățile desemnate conform legislației.
- Costul, având în vedere că alegerea celui mai mic preț poate deveni uneori o opțiune costisitoare pe termen lung.
Cine este persoana responsabilă de actualizarea unei analize de risc?
Evaluatorul care a întocmit documentația este legal obligat să o reevalueze în cazul în care investigația incidentului relevă că acesta a avut loc din cauza unei vulnerabilități neidentificate sau netratate în raportul de risc.
Dacă recomandările din raport nu sunt implementate, atunci compania suportă costul pentru refacerea analizei de risc.
Este necesar ca evaluatorul să viziteze unitatea evaluată fizic?
Este absolut obligatoriu ca evaluatorul să efectueze o vizită la unitatea evaluată, fiind de evitat pe cei care trec cu vederea această etapă și fac evaluarea doar pe baza unor fotografii sau schițe trimise online.
Este crucială vizita evaluatorului pentru a înțelege contextul real, identificând punctele vulnerabile și stabilind metodele care îmbunătățesc securitatea.
Iată ce implică inspectarea obiectivului :
- Evaluatorul poate vizita toate spațiile unității însoțit de un reprezentant al companiei.
- I se va permite accesul la informațiile necesare pentru elaborarea documentației sau pentru identificarea vulnerabilităților în securitatea fizică.
- Va putea purta discuții cu angajații și cu personalul de pază
- Va putea verifica dispozitivul de pază și a măsurilor de securitate și monitorizare
- Va putea verifica calitatea imaginilor captate de echipamentele de monitorizare cu circuit închis (TVCI) și a perioadei de stocare a acestora
- Va putea testa durata de răspuns și modul de acțiune al echipei care asigură intervenția specializată în cazul unor incidente
- Va putea executa fotografii a elementelor pe care le consideră relevante pentru realizarea documentației.
Care sunt atribuțiile și calitățile esențiale ale unui evaluator de risc în securitatea fizică?
Pentru a putea participa la programul de instruire ca evaluator de risc în securitatea fizică, o persoană trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să fie aptă din punct de vedere medical și psihologic;
- să nu fie înscrisă cu antecedente penale pentru infracțiuni săvârșite cu intenție;
- să fie absolvent de studii superioare cu diplomă de licență;
- să dețină competențe și cunoștințe pentru ocupațiile specifice domeniului securității obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecției persoanelor, în domeniul securității mecano-fizice, sistemelor de securitate la efracție, monitorizarea sistemelor de alarmă și serviciilor de pază;
- să aibă o experiență practică de minim 5 ani, dobândită după intrarea în vigoare a Legii nr.333/2003, în domeniul organizării, planificării, pregătirii, executării sau exercitării controlului măsurilor de pază și protecție în formele prevăzute de legea pazei.
Aplicarea procedurilor de calitate în procesul de evaluare; - Comunicarea în domeniul riscului;
- Documentarea în vederea realizării evaluării de risc la securitatea fizică a obiectivului;
- Identificarea riscurilor la securitatea fizică a obiectivului;
Analiza riscurilor la securitatea fizică a obiectivului; - Estimarea riscurilor la securitatea fizică a obiectivului;
Tratarea riscurilor la securitatea fizică a obiectivului; - Monitorizarea și revizuirea riscurilor la securitatea fizică a obiectivului;
Care este valabilitatea unei analize de risc?
Analiza de risc își pierde valabilitatea și necesită revizuire în următoarele situații:
- Dacă au trecut 3 ani de la data întocmirii și asumării acesteia de către administratorul companiei
- În cel mult 60 de zile de la producerea unui incident de securitate de natură fizică
- În cel mult 30 de zile în cazul în care spațiul a trecut prin modificări arhitecturale, funcționale sau a obiectului de activitate
Ce va cuprinde Raportul de evaluare si tratare a riscurilor la securitate fizica ?
- nominalizarea unităţii, obiectul de activitate al acesteia şi scopul evaluării;
- amplasarea geografică a unităţii, vecinătăţi, căi de acces, alţi factori externi cu impact asupra activităţii unităţii;
- cadrul organizaţional intern, politici şi responsabilităţi privind securitatea fizică a unităţii beneficiare;
- sursele de risc la securitatea fizică, zonele de impact, evenimentele produse şi cauzele riscurilor identificate pentru unitatea evaluată, precum şi potenţialele consecinţe asupra persoanelor şi activităţii;
- analizarea riscurilor identificate;
- estimarea riscurilor la securitatea fizică;
- stabilirea cerinţelor, măsurilor şi mecanismelor de securitate pentru sistemul ce urmează a fi implementat, de ordin structural, tehnic, tehnologic şi operaţional;
- estimarea costurilor de securitate, în funcţie de măsurile de securitate propuse şi nivelul de risc asumat;
- concluziile raportului, în care se propun una sau mai multe opţiuni de tratare a riscurilor în vederea încadrării în domeniul acceptabil al riscului de securitate fizică, menţionând concret dimensionarea dispozitivului de pază, zonele sau punctele controlate prin mijloace electronice de supraveghere video, efracţie, control acces şi alarmare, elementele de protecţie mecanofizică, precum şi alte măsuri.